Wawa vanuit Nkope - Reisverslag uit Nkopola, Malawi van Danice Smetsers - WaarBenJij.nu Wawa vanuit Nkope - Reisverslag uit Nkopola, Malawi van Danice Smetsers - WaarBenJij.nu

Wawa vanuit Nkope

Door: Danice

Blijf op de hoogte en volg Danice

04 September 2015 | Malawi, Nkopola

Lieve allemaal,

Dank jullie wel voor de lieve berichtjes die ik allemaal heb gehad!

Het is echt fantastisch hier. Alweer op de helft van de maand vrijwilligerswerk.. Het gaat zo snel! Ik geniet van het lekkere weer (tussen het werken door natuurlijk), het mooie land en vooral de enorm vriendelijke en positieve mensen. Waar wij beginnen te zuchten bij een kleine tegenslag, blijven deze mensen altijd vrolijk en positief.

De wondzorg ochtenden beginnen ietsje pietsje drukker worden. Deze week 2 kleine kindjes gehad, een met een hoofdwond en de andere met een infectie in zijn arm. Allebei gaven ze bijna geen kik, super stoer!
Verder vroeg een man advies aan mij over hoe hij zijn financiële situatie kan verbeteren. Tja, in Nederland is dat antwoord voor de handliggend maar hier.. Ik kwam tot de schokkende conclusie dat de meeste mensen hier totaal geen zelfvertrouwen hebben in hun eigen kunnen en weten. Hier was ik wel even stil van. De meesten mensen hebben alleen de kans op basisonderwijs te genieten en hebben geen geld of transport om naar de middelbare school te gaan. Banen zijn alleen te vinden in de grotere steden en daarvoor heb je n diploma nodig.

Deze week hebben we trouwens steeds de fietstaxi moeten nemen, omdat mijn mountainbike tot 2 keer toe een lekke band had. Er moet een nieuw ventiel op, als ik geluk heb kan ik maandag misschien weer fietsen ;). Al voel ik me wel net de koningin achterop de fietstaxi, overal waar je gaat en staat komen kinderen al zwaaiend aangerend: Azungu! Azungu! WAWA! Oftewel: blanke! Blanke! Hallo! Deze week riep er eentje zelfs Alexia haha.

De trainingen waren erg leuk deze week. De home based care groepen wisten erg veel over diabetes en stelden goede vragen! Wanneer er genoeg geld is, worden ze getraind door de overheid om ook de medische zorg voor de patiënten in het dorp op zich te nemen en vanaf dan zijn ze zelfstandig. Verder aan mij de eer deze week om de training af te sluiten met een gebed. Waarom heb ik ook alweer verteld dat ik katholiek ben..? Stond ik dan met m'n bek vol tanden, spontaan was ik het onze vader kwijt ;) dus heb maar wat leuke zinnen gemaakt. Ze vonden toch wel dat ik nog wat meer moest oefenen haha.
De hiv support groepen heb ik verteld waarom het zo belangrijk is om de medicatie goed in te nemen. Iedereen deed dit! Deze mensen zijn stuk voor stuk een enorm voorbeeld voor anderen hiv geïnfecteerden mensen hier in Malawi. Ook hebben we ze deze week wel de rijst kunnen geven van afgelopen maand gelukkig!

Verder heb ik deze week de was op z'n Afrikaans gedaan (zie foto) en ben ik geïnterviewd voor het nieuwe promotiefilmpje van het medical project van Naturally Africa volunteers. Ik heb m'n debuut gemaakt ;)

Afgelopen weekend hebben we olifanten van enorm dichtbij gezien en geslapen tussen de nijlpaarden. Het was echt alsof die beesten naast je tent stonden, wat een belevenis! Zodra het donker was mocht je ook niet meer zonder begeleiding over de camping, omdat er wilde dieren konden lopen (met name de nijlpaarden kunnen erg agressief zijn). Rustig eten was er daar ook niet bij, de apen gristen gewoon je eten van je bord!get personeel liep met katapulten rond, zodat ze de apen konden verjagen als ze eten in het vizier hadden ;).
Zondag hebben we lekker op het strand gelegen in de middag, even heerlijk relaxen!

Afgelopen vrijdag waren we niet op tijd voor de dansers, dus vanmiddag gaan we de gule wamkulu aanschouwen. Vanavond waarschijnlijk weer even naar de bar en morgenochtend vertrekken we naar kuti wildlife reserve. Hier gaan we als het goed is zebra's, sabelantilope en hopelijk giraffen zien!

Liefs,
Danice

  • 04 September 2015 - 13:13

    Henny :

    Hoi Danice,
    Wat beb je weer een mooi verhaal. Geweldig wat je daar allemaal meemaakt. Frans zal wel een ventiel komen brengen als je wilt. Haha

  • 04 September 2015 - 13:16

    Henny :

    Het vervolg heeft ie niet meegenomen, dus bij deze.
    We kijken weer uit naar je volgende verslag, veel plezier nog en geniet ervan.

  • 04 September 2015 - 13:21

    Jose Smetsers:

    Lieve Danice,
    Wat jij allemaal meemaakt en daar tegenkomt. Wij kunnen daar allemaal van leren denk ik. Hier vinden we alles zo vanzelfsprekend. Zoals je schrijft dat de mensen toch positief blijven ondanks alles daar. We wensen je een heel fijn weekend! En geniet ervan!
    Lieve groetjes en een dikke kus van je pap en mam!

  • 04 September 2015 - 13:41

    Marij:

    Leuk verslag. Dat alles zo postief en leuk verloopt.geniet van de wilde dieren.
    Tot het volgende verslag

  • 04 September 2015 - 22:04

    Ria Vd Braak:

    Hoi Danice
    Ik kijk elke week uit naar jouw verslag wat super wat je daar allemaal beleeft.
    Nooit gedacht dat Danice slaapt tussen wilde dieren heb je nog geen spin gezien.
    Tot volgende week weer en geniet er vooral van.

  • 04 September 2015 - 22:45

    Ria:

    Hoi Danice.
    Geweldig verslag weer, fantastisch wat je daar allemaal meemaakt.
    Die positieve instelling zijn er hier die dat ook wel kunnen gebruiken.
    Ik kijk iedere week weer naar je verslag.
    Heel veel plezier nog.
    Tot volgende keer maar weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danice

Actief sinds 11 Aug. 2015
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 5331

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2015 - 12 Oktober 2015

Malawi - Tanzania - Zambia

Landen bezocht: